Skandal – konst som upprört genom tiderna

 

Att konst provocerar är knappast något nytt och det är inte ovanligt att galleribesökare till och med hamnar i luven med varandra om de har vitt skilda åsikter om ett konstverk. Smak och kunskap förväxlas, personliga, kulturella och religiösa åskådningar upprörs och knytnävar höttas. Ibland är det konstnären själv som orsaker de heta känslorna genom sitt sätt vara uttrycka sig och ibland är det konsten själv som är laddad.

Det finns många exempel på konst som skapat skandal både i Sverige och utomlands. På hemmaplan minns man installationen ”Snövit och Sanningens Vansinne” där en pool på Historiska Museet i Stockholms gård fylldes med rödfärgat vatten år 2004 för att symbolisera en palestinsk självmordsbombare. Det hela ledde nästan till en diplomatisk episod då Israels ambassadör tolkade installationen som en hyllning till en mördare varav han förstörde konstverket i ursinne. Debatten rasade i veckor.

Ecce Homo hette den utställning i Uppsala domkyrka som år 1998 retade många till vansinne då fotografen Elisabeth Ohlson Wallin gav sina tolkningar på olika Bibelcitat. Wallin använde sig av homosexuella och transvestiter som modeller för Jesus och apostlarna vilket ansågs vara skandalöst, särskilt som utställningen ägde rum i en kyrka.

Liknande ramaskri orsakades av Terrence McNallys pjäs Corpus Christi från samma år där Jesus passionsberättelse gestaltades av homosexuella män i Texas, liksom Therese Frares foto av HIV aktivisten David Kirby på dennes dödsbädd. Fotot, där den döende Kirby är omgiven av familj och vänner, arrangerades så att det liknade Jungfru Marias sorg över Jesus efter att han tagits ned från korset. Att fotot sedan användes av klädfirman Benetton i en av dess reklamkampanjer minskade knappast på reaktionerna.

Politik och religion är känsliga ämnen vilket konstnärer gärna provocerar med, men även andra teman har upprört folk genom tiderna. Den amerikanske fotografen Robert Mapplethorpe har ofta upprört med sin råa, sexuella stil där han inte drar sig för intima närbilder och sadomasochistiska motiv.

Ibland är ett det konstnärens stil i sig som fått starka reaktioner. När Manet år 1863 avbildade en naken i verket Olympia var det inte själva födelsedagskostymen folk blev arga på utan den bleka och smickrande stil modellen framställts med. Femtio år senare chockades folk av Picassos kubism och kritikerna rasade av konstnärens otympliga och röriga stil. Folk kommer alltid bli arga när de ser viss konst men många argumenterar att det är själva poängen med den!

emil